Отговор на въпрос: „Преминаване към Вегетарианство - как"?




     Попаднах на тема в една фитнес група от човек, който иска да намали/спре консумацията на месо. Тоест, да премине на основно вегетариански тип на хранене**, а не на вегански***. Защото има голяма разлика между двете - докато вегетарианството го одобрявам и дори съм го практикувал, то веганството го смятам за „болестно състояние“ или най-малкото може да доведе до него.



     Нека да споделя с вас моя опит с вегетарианството:

     Преди време за себе си (а и за да знам при работата ми с клиенти) реших да пробвам как ще ми се отрази и как ще се чувствам психически и физически, ако се храня като вегетарианец (не като веган!). Бях решил да пробвам за 3 месеца, след като изминаха реших да продължа още 3 и така изкарах точно една година! 😄 

     Нито ми падна силата (освен фитнес треньор съм и състезател по силов трибой), нито загубих мускулна маса. То последното нямаше как и да се случи - без проблем си набавях дневните 250-280 г. белтъчини.
     Приемах допълнително мултивитамини и минерали (тяхното присъствие е константа за мен). 
     Също така приемах и допълнително Креатин за да поддържам нивото на мускулната ми сила. Всички предполагам знаете за ползите от приема на Креатин за спортните постижения като цяло и особено за силовите тренировки. Другите ми добавки си бяха, каквито си вземам винаги и нямат отношение към типа хранене, на което съм в даден момент.

     Основни източници за мен бяха омлети от цели яйца и течни белтъци, скир, суроватъчен протеин. 
     Риба не харесвам (ям я 1-2 пъти в годината), не обичам нито да я готвя, нито да я чистя.

     Има вече и растителни протеини на прах, при това доста добри. Някои от тях са комбинирани за да се елиминират липсите и малкото количество на определени аминокиселини в тях. Дори и на вкус ги докарват вече, че в началото бяха ужасни... Обаче първо, са по-скъпи от суроватъчните, защото са "модерни" (докато в началото бяха по-евтини, защото не бяха търсени) и второ, все още суроватъчните са много по-вкусни! 

    Тук е редно да отбележа, че никога не съм бил голям фен на месото - обичам го и го консумирам най-вече под формата на пържоли, най-често печено. Колбасите съм ги отписал като продукти, в които не е ясно колко и с какво качество е месото в тях.
     За разлика от месото, млечните продукти ги обожавам - млека, сирена, кашкавал, скир са ми любими. Така че, както виждате, изключването на месото не беше никакъв проблем за мен.


    Та на въпроса „С какво да заместя месото?“ нека систематизирам и обобщя казаното по-горе:

1). Яйчни продукти - цели яйца и течни белтъци. За да не се вдигнат много мазнините и спорният холестерол, вместо примерно омлет от 6 цели яйца (36 г. белтъчини/ 42 г мазнини), аз го правя от 3 цели яйца и 300 мл течни белтъци (39 г. белтъчини/ 21 г. мазнини).

2). Млечни продукти - основният млечен продукт, който използвах, откакто разбрах за съществуването му е скирът. Обикновено си го правя с протеин и стафиди, но има най-различни комбинации. Предпочитам натуралния вкус, защото няма никакви добавени въглехидрати.
     Прясно (или кисело) мляко използвам за овесените ядки, сирене и/или кашкавал към омлета.

3). Бобови култури - те по-рядко влизат при мен в употреба, първо, защото водят до подуване на стомаха и газове, приемани в по-сериозни количества (ако искаме от тях да си набавяме белтъчините). Леща**** (около 23 г./100 г. суров продукт), зрял боб (23-25 г.), соя (36 г.), нахут (19 г.) и т.н... Лесно може да намерите хранителните стойности на всяко растение като чукнете в Гугъл




4). Ядки - те са доста богати на белтъчини и ценни микроелементи, но за съжаление - и на мазнини. Дори и полезни, мазнините са си мазнини и вдигат калорийния прием много лесно над желаното ниво. Фъстъци (26 г. белтъчини, но и 49 г. мазнини) лешници (15 г. белтъчини/ 51 г. мазнини) и т.н... За тях всеки трябва да прецени как и доколко се вписват в неговата хранителна стратегия. Аз ги консумирам рядко, по скоро като разнообразяване понякога.

5). Протеини на прах (суроватъчни и растителни) - ЛЮБИМИ! Говоря за суроватъчните протеини, растителни не ползвам поради изброените по-нагоре причини (по-скъпи и не толкова вкусни). Консумирам ги почти с всичко - със скира (видео с рецептата), с овесените ядки (видео с рецептата) протеинови палачинки, домашната ми Нутела (видео с рецептата), дори си правех и протеинов сладолед (видео с рецептата)...

6). Риба - писах за нея вече.

7). Хранителните добавки - без тях никой самоуважаващ се „фитнес маниак“ не може да мине! И няма да е пълен моят репортаж по темата.
     Най-вече включих Креатин монохидрат, защото както издава името му от гръцки („креас“ означава месо) е с животински произход се намира в месото. А всички знаем неговите ползи за силата на мускулните контракции, както и индиректно, неговото анаболно действие.
     Разбира се, приемах допълнително и комплекси с мултивитамини и минерали, но аз тях така или иначе си ги приемам.

     Е, след всичко, което съм изброил смятате ли, че е трудно да си набавиш необходимото количество белтъчини и без да консумираш месо? Естествено, че не! 

     Също така смятате ли, че е нездравословно такъв тип хранене? Та аз включих всички хранителни групи (с изключение на месото) и също така пълноценни източници на белтъчини с висока биологична стойност като яйчните и млечните храни.

      По-здрави! 🍀🙏

                                                                                                                                    nikolabull ✊

** Вегетариански тип хранене - изключва се единствено консумацията на месо и месни продукти. Рибата и морските дарове присъстват, въпреки че аз не мога да разбера защо... Отговаряли са ми, че се изклюват само топлокръвните животни. Аз лично разлика между консумация на месо или риба не виждам. Всички продукти от дейността на животните са позволени - яйца, мляко сирена, кашкавал.


*** Вегански тип хранене - всичко свързано с животните е забраненено и не се консумира - не само месо, но и всичко свързано с тях - риба, морски дарове, млечни продукти, яйца... Дори не консумират и мед, защото бил ограбван „труда на пчелите“. Няма да коментирам...

**** Съдържанието на белтъчини в различните сортове бобови варира, в някои случаи - в немалки стойности.


П.П. Съвет - заобикаляй храни от " Фирми за Здравословни храни" - продават ти доста по-скъпо растителния протеин, отколкото която и да е фирма за хранителни добавки!


Comments